Pâine cu făină integrală şi seminţe de in

Pentru azi am pregătit trei reţete pe bază de făină Dobrogea. Pe această cale vă anunţ că păşesc cu timiditate în rândul bloggerilor care s-au înscris în concursul oganizat de Gustos.ro, Festivalul blogurilor gustoase.

Faina Dobrogea

Această primă reţetă a fost preparată de mai multe ori şi de fiecare dată am mai schimbat ceva la ea. Fie am schimbat făina (de fiecare dată integrală şi luată din Plafar), fie am adăugat pe lângă seminţele de in seminţe de floarea soarelui crude, decojite sau de dovleac şi nucă, fie am schimbat tipul de drojdie. Important este că indiferent de combinaţie este delicioasă şi sănătoasă.

paine 1

Ingrediente:

500 g făină integrală Dobrogea

1 plic de drojdie uscată

1 linguriţă de sare de mare neiodată

3 linguri de seminţe de in

350 ml apă călduţă

2 linguri de ulei

1 linguriţă de zahăr, melasă sau miere

Mod de preparare:

Mai întâi pregătim maiaua din 100 ml apă călduţă, 1 linguriţă de miere (sau melasă, sau zahăr) şi plicul de drojdie. Le amestecăm şi lăsăm să crească într-un castron pentru 15 minute. Este important ca apa sau laptele să fie călduţe, nu fierbinţi, deoarece altfel drojdia nu ar mai creşte. De obicei, mai pun în compoziţia menţionată şi 2 linguri de făină din cea pentru frământat, deoarece aşa creşte mai bine aluatul. De data aceasta am uitat, dar merge şi aşa.

drojdie la dospit paineÎntre timp amestecăm într-un vas mare (bol, castron sau lighean) făina cu cele trei linguri de seminţe de in şi ce alte seminţe mai doriţi şi linguriţa de sare. După 15 minute veţi observa că în catstron s-a format ca un fel de spumă din amestecul preparat anterior.

drojdia dospitafaina cu seminte de in si sare

Amestecaţi maiaua cu făina şi începeţi să frământaţi. Adăugaţi treptat restul de 200 ml de apă călduţă frământând în continuu aluatul până ce acesta se dezlipeşte de pe degete şi pereţii vasului, căpătând o consistenţă elastică. Pentru un aluat mai fraged puteţi adăuga şi una sau două lingui de ulei după care mai frământaţi până la încorporarea acestuia. Dacă se întâmplă ca aluatul să fie prea lipicios, mai puneţi făină până ce capătă aceea consistenţă elastică de care vă vorbeam. Eu am frământat aluatul cu mâna. Poate părea complicat la început, dar credeţi-mă că îmi face o adevărată plăcere să văd cum din mâinele mele se plămădesc pâinici şi chifle, cum creşte aluatul şi cum umple casa de bucurie cu mirosul lui atunci când e scos din cuptor.

Formaţi o bilă din aluatul frământat şi acoperiţi vasul cu o cârpă. Lăsaţi la crescut la loc călduţ, ferit de curent pentru aproximativ o oră.

paine framantata

După o oră, verificaţi dacă aluatul a crescut. Îl modelaţi după plac şi îl puneţi în forma de cozonac unsă cu ulei şi tapetată cu făină sau în care aţi pus doar hârtie de copt umezită în prealabil. Eu am împărţit aluatul în 3, am făcut 3 rulouri şi le-am împletit. Am pus pâinea în forma tapetată cu hârtie de copt şi am mai lăsat la crescut încă 15-20 minute.

Între timp preâncălziţi cuptorul la 180 grade. După ce au trecut cele 15 minute băgaţi pâine la cuptor pentru 30-35 minute. Verificaţi dacă este făcută cu scobitoarea.

painea 3

Când o scoateţi din cuptor o lăsaţi 5 minute după care scoateţi hârtia de copt. După ce se răceşte, rămâne lipită. Lăsaţi pânea să se răcească pe un fund de lemn acoperită cu un prosop curat de bucătărie.

painea 2

Să aveţi poftă bună şi spor la frământat!

 

 

Lasă un răspuns

