Poveste de Crăciun sau cum am făcut primul meu pui umplut

Dragii Moşului,

Cum aţi petrecut prima zi de Crăciun? Sper că v-aţi bucurat de întâlnirea cu cei dragi, de faptul că familia s-a reunit în jurul mesei, de cadourile de sub brad şi de poveşti şi colinde.

Eu aş vrea să vă povestesc la rându-mi, cu voia dumneavoastră, cum am făcut primul meu pui umplut ever, pui cu care mi-am răsfăţat familia.

pui umplut 1

Ei bine, povestea e cam aşa:

Totul a început cu achiziţionarea puiului, unul de vreo 2 kilograme, familial cum l-a botezat producătorul, fără cap, eviscerat şi cu 2 pulpe în plus. Nu este un pui mutant, cu mai multe picioare decât normal, ci doar bine gândit zic eu pentru că, la noi în familie cel puţin, se poartă de obicei bătălii pentru copănele până se răceşte mâncarea. Aşa că, am zis că am făcut o alegere bună, deşi iniţial înclinam către un curcan mai dolofan. Dar ce să-i faci, împăcăm toate gusturile, să fie toată lumea mulţumită.

L-am spălat, l-am şters şi l-am aşezat frumos în tavă, l-am pudrat pe interior cu sare de mare şi mix de piper şi l-am lăsat în aşteptarea umpluturii. Azi, văzând episodul de Crăciun de la Singur cook, am descoperit că puteam face mai mult loc umpluturii scoţând şi oasele dihaniei. Dar cine să ştie? Bănuiesc că ce e valabil pentru curcan este şi pentru pui, aşa că data viitoare ştiu ce am de făcut. A fost bun şi aşa, vă spun.

puiul

Cu umplutura a fost cu cântec sau cu colind, cum vreţi să-i spuneţi, că-i de sezon. Am pus cam cu o oră înainte la înmuiat în apă caldă nişte prune uscate (altele decât cele cumpărate cu grijă cu o săptămână înainte, deoarece cineva, nu spun cine, persoană importantă, le-a ronţăit pe toate), cam 150 g, un pacheţel de vreo 70 g de fistic decojit (a avut aceeaşi soartă cu prunele, aşa că este bine să vă asiguraţi şi să luaţi câte două din fiecare, preventiv), şi un pacheţel de 50 g de stafide. După ce a trecut ora, am scurs apa şi într-un vas mai mare le-am pus la fiert în lapte, cât să le acopere, cu 2 foi de dafin şi vreo trei cartofiori prefierţi, tăiaţi cubuleţe până se înmoaie. Cartofii au ajuns în reţetă deoarece am căutat fără succes castane coapte şi tare aş fi vrut să le pun în umplutură. Am găsit doar un borcan de 350 g de piure de castane, îndulcit şi cu rom. Ca să mi se lege compoziţia am pus şi cartofi – ştiţi voi, paza bună… După ce s-au înmuiat şi după ce am stat cu ochii pe vas, deoarece laptele face urât când dă în fiert, am strecurat totul, am scos frunzele de dafin şi am pasat totul bine cu T-ul pentru piure. Peste acest melanj am pus o ceapă tocată mărunt, un morcov tocat şi el mărunţel, două mere tăiate cubuleţe (deşi cred că mergea şi unul), piureul de castane şi doi cârnaţi proaspeţi fără piele. Am amestecat totul bine, am asezonat cu sare şi piper şi vreo 2 căţei de usturoi pisaţi pentru că atunci când vine vorba de usturoi, chiar nu mă pot abţine.

umplutura 1umplutura 2unt aromatizat

Separat, am amestecat trei sferturi dintr-un pachet de unt cu o linguriţă de cimbru uscat, câteva fire de rozmarin şi 2 căţei de usturoi pisaţi. Cu amestecul acesta am masat puiul pe sub piele bine, bine pe toate părţile. Recunosc operaţiunea mi-a plăcut. Apoi, am început să îndes umplutura şi am descoperit că aveam mai multă decât putea înghiţi bietul pui. Până a găsi o soluţie, am tăiat vărfurile aripilor şi coada puiului, am băgat copanele prin fâşiile de piele ce au fost deja crestate de producător, ca să stea cumva mai lipite de corp (aici am fost puţin nemulţumită pentru că puiul meu avea şi copanele din dotare crestate, astfel încât umplutura ieşea şi pe laterale – data viitoare am să mă uit după un pui mai puţin chinuit decât acesta). Copanele suplimentare, le-am tăiat şi pe ele şi le-am pus în tavă. Acum, pentru că îmi era milă de ingredientele din umplutură şi pentru că prea multă îmi rămăsese pe dinafară (ştiu, data viitoare fac mai puţină şi variez umplutura cu alte ingrediente, poate orez, poate fasole vedem noi, inspiraţia momentului), le-am înşirat pe margine, lângă pui. Nu l-am cusut, ci i-am pus o lămâie întreagă, cu coajă cu tot, spălată bine, drept dop. L-am dat la cuptorul bine încins pentru aproximativ trei ore. După prima oră, am adăugat şi un pahar de vin alb şi din când în când reveneam şi stropeam minunea cu sosul pe care îl lăsa în tavă.

puiul umplut before

A fost tare bun şi fraged, mai ales că l-am mai lăsat vreo două ore după ce l-am scos din cuptor să se odihnească şi să-şi tragă bine aromele. Umplutura am pus-o într-un bol separat după ce am stors lămâia care s-a copt şi ea peste, iar puiul l-am pus pe un platou împreună cu cârnaţii afumaţi de ai mei.

pui umplut 2umplutura after

Recunosc că a fost o experienţă din care am avut multe de învăţat, plecând de la alegerea puiului potrivit pentru umplut, tranşare, curăţare (apropo, să verificaţi bine dacă mai are fulgi şi să nu uitaţi să-l pârliţi puţin înainte), legat de umplutură, ce merge, ce nu se potriveşte, câte ingrediente să pun şi nu în ultimul rând prezentarea, plattingul la care mai am de lucru.

Eu vă las sănătoşi şi voioşi până data viitoare. Crăciun fericit vă doresc tuturor!

Lasă un răspuns

