Supă de ceapă sau franţuzeala de iarnă

Bună dimi, dragii mei!

E duminică, e iarnă, avem şi zăpadă, deci avem de toate. Reţeta unei duminicii perfecte este: sculat fiecare când doreşte, citit cărţi, văzut filme, eventual ieşit la plimbare sau socializat dacă vremea permite şi leneveală cât cuprinde, dacă se poate. Toate astea asezonate cu ceva bun care să încălzească trupul şi sufletul, să îmbie papilele gustative, să ameţească prin miros şi să încânte pe cât posibil privirea.

Încă de când vremea rece a început să dea târcoale, cam de prin noiembrie aşa, am cochetat cu ideea preparării unor feluri de mâncare ce se asortează sezonului şi cărora le asociez imaginea unei zile liniştite în căldura casei, alături de cei dragi. Americanii îi spun comfort food şi tind să le dau dreptate. Şi totuşi nu de la ei m-am inspirat, ci de pe plaiuri europene, mai de aici de aproape, de la verişorii francezi. Am împrumutat ideea, am studiat reţeta şi am experimentat-o de câteva ori din noiembrie până acum, cam de fiecare dată când vremea avea câte un puseu de frig, viscol şi zăpadă.

supa de ceapa 2

Aşa că vă invit şi pe voi acum să descoperiţi din secretele unei supe de ceapă, o franţuzeală de iarnă binevenită. Pentru că iniţial am pregătit-o doar pentru mine, reţeta următoare este gândită pentru o singură porţie.

Avem nevoie de:

1-2 cepe roşii (francezii folosesc şalote, eu am ales ceapa roşie deoarece este mai dulce şi nu doresc să folosesc adaos de zahăr aşa cum recomandă unele reţete; voi puteţi folosi orice ceapă aveţi prin cămară şi ştiţi că vă place)

un căţel de usturoi

o jumătate de pahar de vin alb

1 lingură de coniac, opţional

cimbru (de preferat crenguţe, dar merge şi cel uscat) şi foi de dafin

supă de vită, pui sau legume (reţeta originală este cu stoc de vită, dar puteţi folosi ce aveţi şi ştiţi că vă place) 300 ml

ulei de măsline

un cub de unt

2 felii de pâine

caşcaval maturat (reţeta originală foloseşte Gruyere, nu am găsit şi am folosit caşcaval maturat – o bunătate)

sare, piper

1 lingură de făină

Cum se face?

Cimbrul uscat din vară de bunica mea şi păstrat cu grijă în borcane de sticlă etichetate, cu 2 foi de dafin le-am pus într-un tifon şi le-am legat bine. Într-un vas am pus la încălzit cam 500 ml de supă de legume, mai multă pentru că nu se ştie niciodată cât de însetată va fi mâncarea.

ceapa rosie si condimente

Într-un alt vas, am pus la încins cubul de unt şi o lingură de ulei de măsline.

melting butter

Am aruncat peste cele două cepe tăiate julienne căţelul de usturoi zdrobit cu cuţitul. Am presărat sare ca ceapa să-şi lase astfel mai repede apa şi am pus şi condimentele cu tot cu tifon în vas. Nu trebuie să vă speriaţi de cantitatea de ceapă care umple iniţial vasul. Şi mie mi se părea că este foarte multă pentru o porţie. Pe măsură ce sarea îşi face efectul şi o înmoaie, călindu-se uşor, ceapa se va lăsa şi îşi va reduce mult din volum. Acest lucru este valabil şi pentru cantităţi mai mari. Amestecaţi din când în când să nu se ardă. Se lasă astfel la  foc mediu pentru aproximativ 25 minute. La mine a durat ceva mai puţin, deoarece aveam o cantitate mai mică. După ce ceapa s-a călit şi şi-a redus mult din volum, se pune vinul şi, ca la risotto, îl lăsăm să se evapore. Am scos tifonul cu condimente şi căţelul de usturoi şi am pus apoi o lingură de făină şi am amestecat bine totul, cu grijă să nu se ardă. Acum se pune supa, cam 300 ml sau din ochi, cum ar spune bunica mea, şi se mai lasă 10 minute la fiert. Ideea este că supa asta este mai deasă, gen mâncare, nu ca o supă obişnuită. Depinde şi de gust, cât de mult lichid vă place în farfurie. După expirarea acestui timp, o dregem de sare (nu prea multă sau nu mai punem deloc, gustăm înainte, pentru că am pus la început peste ceapă) şi piper. Putem pune, opţional, o lingură de coniac. Eu am pus şi i-a dat o aromă specială.

supa de ceapa simpla

Odată ce am oprit focul şi am pus supa într-un bol termorezistent, rămâne să ne ocupă de the final touch.

supa de ceapa paine prajitasupa ce ceapa cascaval

Două felii de pâine prăjită, acoperite de felii de caşcaval maturat se aşază deasupra vasului aburind şi se dă cu totul la cuptor pentru 1-2 minute, cât să se topească caşcavalul. Se serveşte fierbinte şi se mănăncă cu poftă.

supa de ceapa 1

Nu sunt o mare amatoare de ceapă, mai ales dacă nu este bine gătită şi dacă nu e cât mai insesizabilă în mâncare. Dar supa asta are ceva magic şi te face să mai vrei, să mai ceri o porţie.

Voi aţi încercat până acum această supă delicioasă?

Lasă un răspuns

