Mucenici moldoveneşti

A venit şi primăvara calendaristică de când nu am mai scris aici. O primăvară puţin mai capricioasă, cu babe frumoase şi zăpada mieilor, cu vânt, cu ploaie, dar şi evenimente noi în oraş, cu răceli, cu gripă, cu grji noi, cu griji vechi, cu cărţi bune, cu dimineţi mai frumoase, cu speranţă.

Printre atâtea evenimente, printre cele de zi cu zi şi altele în plus au trecut zilele.  Au trecut şi 1, şi 8 martie şi iată că s-a petrecut din nou vremea şi am ajuns la ziua Mucenicilor. Anul acesta, bunica mea nu a putut să pregătească delicioşii mucenici moldoveneşti cu care ne răsfăţa în fiecare an, aşa că nu puteam lăsa o tradiţie să dispară şi mi-am încercat puterile, la propriu, cu aluatul pentru mucenici. Eu zic că pentru o primă încercare, m-am descurcat onorabil şi, având în vedere că sărbătoarea e doar o dată în an, o voi repeta cu plăcere şi la anul (poate cu mai mult curaj şi mai multă făină).

mucenici moldovenesti

Înainte de toate, vă spun că trebuie să vă înarmaţi cu multă răbdare, pentru că durează, nu atât pregătitul în sine, cât crescutul aluatului.

Pentru delicioşii mucenici moldoveneşti, am folosit:

550 g făină albă

125 g zahăr

1 ou

25 g drojdie proaspătă

80 ml ulei de floarea soarelui

125 ml lapte călduţ

125 ml apă călduţă

jumătate de linguriţă de sare

1 plic de zahăr vanilat

Cum se procedează?

Pasul 1 – se prepară maiaua. Am pus jumătate de pliculeţ de drojdie proaspătă (25 g) într-un bol împreună cu puţin lapte călduţ, o linguriţă de zahăr şi douî linguri de făină. Am amestecat totul bine şi am lăsat maiaua să se revolte preţ de 15 minute.

Pasul 2 – cât timp s-au războit şi s-au umflat în pene ingredientele de la pasul 1, am cântărit şi pus într-un vas mare ingredientele uscate: făina, zahărul, zahărul vanilat, sarea. După 15 minute, am făcut un gol în mijloc, am spart oul şi am adăugat maiaua. Am turnat laptele călduţ (nu fierbinte) şi apa şi am început să amestec totul până am obţinut un aluat omogen. Am adăugat apoi treptat şi uleiul şi am frământat aluatul preţ de 20 – 25 minute cu mâna. Dacă aveţi un aparat de făcut pâine sunteţi cu atât mai câştigaţi. Dacă faceţi ca mine, frământaţi aluatul până se omogenizează bine ingredientele. Aluatul va fi unul lipicios, asemănător celui de cozonac. Şi dacă ştiţi cum se frământă aluatul de cozonac, atunci ştiţi de ce vorbeam mai sus de răbdare. Odată terminată gimnastica de dimineaţă, lăsaţi alatul în vasul acoperit la crescut într-un loc cald, ferit de curent. Eu am aprins puţin cuptorul ca să mai încălzesc atmosfera din bucătărie şi am lăsat vasul pe aragaz.

Pasul 3 – după o oră, cu mâinle pudrate cu făină, luaţi bile de aluat şi începeţi să formaţi opturi. Eu am experimentat o împletitură dintr-un fir mai lung de aluat, îndoit în două, răsucit şi apoi făcut covrig. Din acest covrig am format apoi un opt şi am pus mucenicul astfel rezultat în tava acoperită cu foi de copt. Mi-au ieşit 15 bucăţi de mucenici care păreau cam mititei la prima vedere (de o palmă). Se acoperă tava cu un şervet curat şi se mai lasă o oră la crescut.

Pasul 4 – se încălzeşte cuptorul la 180 g şi se ung mucenicii cu un amestec de gălbenuş cu zahăr. Se dau la cuptor pentru aproximativ 25 minute. După primele 15 minute am răsuflat şi eu uşurată, deoarece trăgând cu ochiul la tava din cuptor am observat cât de frumos creşteau mucenicii mei.

Pasul 5 – cât timp sunt mucenicii la cuptor, se pregăteşte siropul. Eu am făcut un sirop simplu din apă, zahăr, esenţă de vanilie şi coajă de portocală. Acum depinde de posibilităţi şi de gust. Am pregătit de asemenea şi un vas cu miere pentru uns şi nuca măcinată.

Pasul 6 – după ce am scos din cuptor mucenicii, i-am lăsat să se răcească puţin în tavă. Cât sunt încă destul de calzi, nu fierbinţi însă, i-am scufundat pe fiecare în parte în siropul de care vă spuneam. Apoi, i-am uns cu miere şi am presărat nucă.

mucenici moldovenesti1

Bineînţeles că a trebuit să extrag repede două bucăţi pentru a le face poze, deoarece au început să dispară văzând cu ochii.

Poftă bună vă doresc şi o primăvară frumoasă!

Lasă un răspuns

