Bezele aquafaba – experiment culinar

Seara bună dragii mei!

Plănuiesc să scriu articolul ăsta de ceva mai multă vreme însă nu am vrut să scriu mai multe până ce nu am experimentat eu însămi de mai multe ori acest produs. Şi dacă mai punem la socoteală şi lenea care m-a topit azi la multele grade din termometru, avem reţeta perfectă de lipsă postări pe blog. Şi nu, n-am uitat nici de săptămâna vegetariană, nici că mâine începe cea vegană, nici că … of, pauză de apă cu gheaţă.

Am revenit. Ok, ce vreau să vă povestesc este o noutate şi pentru domeniul culinar, deoarece undeva de la începutul lui 2015 a început să ia amploare fenomenul denumit de Goose Wohlt aquafaba (bean liquid). Aquafaba se referă la lichidul rămas în conservele de năut, pe care până acum îl aruncam, sau cel rămas după ce scurgem năutul fiert (atenţie, nu cel în care am pus la înmuiat năutul înainte de preparare). Se pare că acest lichid vâscos are aceleaşi proprietăţi cu ale albuşului de ou şi poate fi folosit ca înlocuitor în produse care vor fi astfel mai sărace în colesterol şi mult visate de amicii vegani. Partea bună este că după ce lichidul se transformă în spumă şi este preparat termic nu mai rămâne nici urmă de gust sau aromă vegetală.

Tehnica de pregătire a acestui produs, folosită prima oară de cheful Joël Roessel, a ajuns rapid virală pe internet motiv pentru care există deja o comunitate care se ocupă de experimentarea şi cercetarea acestuia. Până în acest moment cei care au experimentat în bucătărie cu aquafaba au reuşit să obţină bezele, macarons, Pavlova etc. Site-urile pe care le-am explorat şi pe care vă invit şi pe voi să le citiţi sunt aquafaba.com şi food52.com. Iar o minunată reţetă de macarons găsiţi aici.

După ce am fost intrigată de subiect, după ce am dat târcoale diferitelor articole şi raftului cu conserve de năut, am decis că trebuie să încerc. Aşa că de vreo săptămână şi ceva am tot încercat. După două tentative 1. eşuată (flat in the oven – temperatura cuptorului meu care arde într-o parte era prea mare), 2. semi-eşuată (le-am lăsat cu cinci minute mai mult decât cerea cuptorul meu, încercând să respect reţeta şi s-au aurit prea tare), tentative din care am şi reuşit să mănănc ceva şi nu am păţit nimic, am trecut ambiţioasă la runda a treia. Deja luasem decizia că va fi şi ultima dacă şi de data asta nu iese nimic. So be it!

Ce am folosit?

9 linguri aquafaba

150 g zahăr

1 linguriţă oţet

1 linguriţă esenţă de vanilie

1 praf de sare

Cum am procedat?

Am scurs zeama de la o cutie de năut de 400 g şi am folosit cam jumătate din cantitate, pentru o tavă cu 12 bezele. Restul de lichid a mers la frigider şi a cunoscut transformarea după alte două zile. Regula este următoarea: se folosesc 3 linguri de aquafaba pentru a înlocui un albuş. Aşa că am folosit 9 linguri, echivalentul a 3 albuşuri. Am pus lichidul în robot cu un praf de sare şi am mixat până am obţinut o spumă densă. Am pus apoi oţetul, am mai amestecat puţin, apoi esenţa de vanilie, şi după de am amestecat-o şi pe ea puţin, am trecut la zahăr. Acesta se pune încet, câte o lingură pe rând (1 lingură de supă rasă are 25 g de zahăr, pe cântărite, deci cam 6 linguri de zahăr), se încorporează bine şi se pune următoarea şi tot aşa până rezultă acea spumă albă, lucioasă, cu moţ care nu pică din vas sau dacă întorci lingura.

Cu linguriţa sau cu ajutorul unui poş se formează bezelele în tava tapetată cu hârtie de copt şi se dau la cuptorul preîncălzit la 90-100 grade. Acum, timpul de coacere depinde foarte mult de cuptorul pe care îl aveţi. Dacă este un cuptor electric cu o rată mai mare de precizie, puteţi coace bezelele preţ de 1 oră, 1 oră şi jumătate. Al meu este unul vechi, pe gaz, care arde într-o parte şi mai mult de 40 minute nu le-am lăsat. Am oprit focul şi le-am lăsat să se răcească în cuptor cu uşa întredeschisă. Important este să le urmăriţi şi să nu lăsaţi să se ardă. Se păstrează într-un loc ferit de umezeală, dacă mai rămân pe farfurie. Voi aţi încercat alte preparate cu aquafaba?

aquafaba-1

Poftă bună şi spor la experimentat!

Lasă un răspuns

