Prăjitură cu fructe confiate înecată în brandy

Vin sărbătorile şi încep pregătirile. Vă spuneam zilele trecute pe pagina de facebook că scot de la naftalină o reţetă de anul trecut pe care nu am apucat încă să o detaliez aici. Cu voia voastră …

Voi cum vă răsfăţaţi familia de Crăciun? Mie îmi place ca pe lângă cadouri, colindele de la împodobitul bradului şi micile noastre tradiţii, să le răsfăţ simţurile celor dragi şi cu ceva bun pe masă, de la noi sau de la alţii. Recunosc că nimic nu se compară cu bucuria de pe feţele lor atunci când gustă din preparatul la care am trudit.

Anul trecut am dat peste o prăjitură pe care englezii o prepară în mod tradiţional de Crăciun, o prăjitură cu multe fructe confiate, uscate, alune, migdale şi un ingredient principal: brandy sau rom din belşug. Veţi spune că seamănă cu un panetone, dar secretul prăjiturii acesteia este timpul, deoarece se lasă la învechit. Este o prăjitură care se poate prepara cu de la două, până la chiar patru săptămâni înainte de Crăciun şi este cu atât mai bună, cu cât stă mai mult deoparte şi este stropită la intervale regulate cu puţin alcool ca să nu îşi piardă frăgezimea.

Pentru mândreţea asta de prăjitură, pe care nu cred că o voi face mai mult de o dată pe an, altfel devine periculoasă, avem nevoie de (am pus cu aproximaţie şi cantităţile folosite de mine – uneori am pus un pachet întreg, altă dată am ales doar o parte din conţinutul acestuia – depinde ce ingrediente alegeţi şi ce gusturi preferaţi):

  • aproximativ un kilogram de fructe uscate şi confiate, ce vă place şi ce aveţi prin casă sau găsiţi la magazin (eu am pus: cireşe confiate roşii, tăiate cubuleţe şi jumătăţi 100 g, stafide 350 g, caise uscate tăiate cuburi 150 g, mix de fructe exotice 300 g)
  • mix de alune: alune de pădure 70 g, migdale 70 g, caju 100 g (se pot pune şi nuci, fistic etc.)
  • 225 g de unt (am folosit de 80%)
  • zahăr brun 250 g
  • 3 ouă
  • făină 250 g
  • un plic de praf de copt
  • un praf de sare
  • coaja de la o lămâie
  • coaja şi zeama de la o portocală
  • 250 ml de brandy

Cum am procedat?

Reţeta originală spune că se pregăteşte un melanj de prăjitură în care se adaugă fructele şi alunele, iar după ce s-a copt, se înţeapă cu o furculiţă şi se stropeşte zilnic cu alcool până la Crăciun. Eu am forţat puţin lucrurile pentru că am preparat-o cu nici o săptămână înainte. Aşa că am lăsat fructele tăiate mărunt la înmuiat în alcool de azi pe mâine. Le-am scurs apoi bine şi lichidul rezultat l-am păstrat pentru mai târziu (tot pentru prăjitură).

fructe confiate la scurs

Între timp, m-am ocupat de compoziţie.

Zahărul şi untul la temperatura camerei se mixează bine.

unt cu zahar brun prajitura

Se adaugă apoi, pe rând, câte un ou, încorporându-l bine pe fiecare înainte de a-l pune pe celălalt.

coaja de lamaie si de portocala

Acum puteţi pune coaja de lămâie, coaja de portocală şi zeama acesteia din urmă (dacă nu aveţi un storcător bun, rulaţi portocala cu palma pe blatul de lucru apăsând-o uşor şi o tăiaţi pe jumătate; stoarceţi  apoi sucul în bolul în care pregătiţi aluatul).

Ingredientele uscate (făina, praful de copt, sarea) se adaugă peste compoziţie şi se omogenizează bine.

Apoi se pun fructele macerate (dacă doriţi, mai puteţi pune o lingură, două de brandy şi în aluat) şi mixul de alune mărunţite.

adugati fructele

Se amestecă totul bine cu o lingură şi se pune în forma tapetată cu hârtie de copt pe fund şi pe pereţi ca să nu se ardă prăjitura. Unele persoane îşi iau măsuri extra de protecţie a prăjiturii, ca să nu se ardă, şi pun coală de copt şi pe exteriorul formei cu fund detaşabil (eu am folosit una de tort şi nu, nu am pus foaie şi pe exterior). Am pus totuşi un vas cu apă în cuptor ca să nu se ardă, dat fiind că stă destul de mult la copt – cam două ore şi jumătate. Se nivelează totul bine cu o spatulă şi se mai poate decora cu alune, nuci, fructe. Se dă la cuptorul încins în prealabil la 180 grade pentru prima oră, urmând ca în ora şi jumătate cât a mai rămas să reduceţi temperatura la 150.

inainte de cuptor

Între timp, vă uitaţi la serialul preferat ca să nu vă ia somnul, dacă vă apucaţi să gătiţi la ore târzii aşa cum am făcut eu (recunosc, era trecut de miezul nopţii când am închis cuptorul).

După ce trece testul scobitorii, opriţi cuptorul şi o lăsaţi puţin la răcit. O scoateţi din formă şi o înveliţi în folie de aluminiu. O puteţi pune pe un platou sau într-o cutie de metal. Se înţeapă cu furculiţa şi se însiropează cu brandy câte puţin în fiecare zi. Ca o paranteză, mărturisesc că nu am simţit vreun efect secundar de la alcoolul nu puţin notabil înghiţit de prăjitură.

in asteptarea brandyului

prajitura craciun sectiune

Se serveşte ca atare sau cu puţin mascarpone, aşa cum mi-a sugerat fratele meu (aşa a văzut el că fac englezii).

prajitura-cu-brandy

Eu mi-am încheiat povestea aici şi sper ca după ce veţi fi încercat şi voi din bunătatea asta de prăjitură, în ce combinaţii de fructe, alune sau alcool doriţi, să vă fi mulţumit cei care au gustat-o prin zâmbetele de pe chipul lor.

Poftă bună!

PS: Scuzaţi calitatea imaginilor; anul trecut încă nu făcusem upgrade la capitolul foto. Prăjitura a fost însă minunată. Să o încercaţi şi voi!

Lasă un răspuns

